بلاگ

با طراحی بیوفیلیک در محیط‌ های اداری بیشتر آشنا شوید

طراحی بیوفیلیک در محیط‌ های اداری

پس‌ از دوره انقلاب صنعتی، روند زندگی به سمت شهر نشینی افزایش یافته و بسیاری از ما از زیستگاه طبیعی به‌ دور بوده و عمدتاً در محیط هایی که توسط بشر ساخته شده ‌اند زندگی می‌ کنیم. با توجه به پیشرفت زندگی شهری و همچنین افزایش روز افزون آسمان‌ خراش‌ ها و به دنبال آن مزایای بسیار آن ها، با این‌ حال این سبک از طراحی ها با تکامل انسان دارای تطابق نبوده و سبب عدم تعادل طبیعی او می ‌شود.

به‌ همین دلیل امروزه بسیاری از طراحان داخلی و معماران، با طراحی منازل و دفاتر اداری توسط سبک بیوفیلیک، توانستند که کیفیت فعالیت در محیط‌ های اداری را افزایش دهند. به دلیل تمرکز اصلی طراحی بیوفیلیک بر روی جنبه‌ های طبیعت، شاخص‌ های آن بر روی فیزیولوژیک سلامت جسمی و روانی انسان‌ ها و همچنین کارمندان در محیط کار بسیار تأثیر گذار بوده و سبب افزایش راندمان کاری آن ها می ‌شود.

طراحی بیوفیلیک چیست؟

طراحی بیوفیلیک پس‌ از نظریه بیوفیلیا در سال ۱۹۸۰ توسط یک زیست‌ شناس آمریکایی به نام ادوارد  ویلسون ایجاد شد. بیوفیلیا به‌ معنای عشق به تمامی جانداران بوده و ویلسون با بررسی تأثیر شهر نشینی بر روی قطع ارتباط انسان‌ ها با جهان طبیعی، نظریه بیوفیلیک را ارائه نمود.

به‌ طور کلی می ‌توان گفت که طراحی بیوفیلیک به‌ خصوص در ادارات به فضا هایی گفته می ‌شود که دارای پنجره‌ های بزرگ بوده و به افراد امکان تماشای تغییرات جهان را می ‌دهد. همچنین عناصر طبیعی همچون گیاهان، آب و رنگ‌ های خاکی نیز در این طراحی مشاهده می ‌شود. از دیگر خصوصیات طراحی بیوفیلیک در دفاتر می‌ توان به وجود دیوار های نشیمن، تأکید اساسی بر وجود نور طبیعی در داخل فضای اداری و همچنین وجود آب ‌نما ها و سایر عناصر مانند رنگ‌ های زمین، باغ، بام و استفاده از فضای باز اشاره کرد.

چگونه می ‌توان طراحی بیوفیلیک را در دفاتر کاری ایجاد نمود؟

از جمله راهکار های اجرای طراحی بیوفیلیک در دفاتر کاری عبارت است از:

  • استفاده از نور طبیعی و مشاهده مناظر بیرونی

طبق آمار های اعلام‌ شده، ۳۰ درصد از کارکنان دفاتر به نور طبیعی دسترسی نداشته و با توجه به این‌ که نور طبیعی و مناظر بیرونی تأثیر بسیار زیادی بر رفاه، سطح انرژی و بهره‌ وری کارکنان دارد، بهتر است که مکان‌ هایی را برای دفاتر خود انتخاب نمایید که دارای پنجره‌ های بزرگ بوده و نور طبیعی به‌ راحتی وارد فضای داخلی و اداره شده و همچنین بتوانید از نمای بیرونی استفاده نمایید.

  • از مکان ‌های بیرونی دفاتر کاری استفاده نمایید

اگر شرکت و یا سازمان اداره شما دارای فضای بیرونی همچون باغ، بالکن، بام و غیره است، می ‌توانید با استفاده از گل‌ و گیاه و همچنین درختان بهترین استفاده را کرده و نمایی بسیار زیبا را جهت افزایش بهره ‌وری از فعالیت کارمندان به وجود آورید. همچنین می ‌توانید با قرار دادن چندین صندلی در این فضا ها، به کارکنان خود در زمان استراحت اجازه دهید که از آب‌ و هوای بیرون از دفاتر لذت برده و بتوانند از نور، فضای طبیعی و همچنین هوای تازه استفاده کرده و با خلاقیت و انرژی بیشتری به فعالیت خود بپردازند.

  • استفاده از رنگ‌ های خلاقانه

با توجه به گزارش‌ های متعددی که از راندمان کاری کارکنان در سازمان‌ های اداری تهیه شده ‌اند، وجود رنگ‌ های کسل‌ کننده در فضای داخلی ادارات می ‌تواند تأثیر بسیار مضری بر نحوه فعالیت کارمندان داشته باشند. بنابراین سعی کنید در فضای داخلی دفاتر از رنگ‌ هایی استفاده کنید که بر روی سلامت کارکنان تأثیر مثبت گذاشته و سبب خستگی روحیه آن ها نشود‌.

  • از ویژگی‌ های طبیعی مانند سنگ و چوب استفاده کنید

استفاده از بافت‌ های طبیعی در محیط داخلی ادارات، می ‌تواند تقلیدی از وجود فضای باز در فضای داخلی ادارات شده و یکی از ساده ‌ترین راه‌ حل‌ ها برای گنجاندن زندگی گیاهی در محیط کاری است. این عمل همچنین سطح اکسیژن‌ رسانی را افزایش داده و سبب تمرکز بیشتر در کارکنان و همچنین عدم خستگی ذهنی در آن ها می ‌شود.

اهمیت طراحی بیوفیلیک در دفاتر کاری

اهمیت طراحی بیوفیلیک و پذیرش آن توسط دفاتر کاری و شرکت‌ ها به این دلیل است که تحقیقات و مطالعات نشان داده ‌اند که با وارد کردن عناصر طبیعی به محیط کار، بهره ‌وری و خلاقیت در کارکنان بسیار افزایش یافته و سبب ایجاد روحیه مثبت در آن ها می ‌شود. همچنین این مطالعات نشان داده ‌اند که محیط‌ های کاری که عناصر طبیعت را در فضای داخلی ادارات خود استفاده کرده‌ اند، شاهد کاهش سطح خستگی ذهنی در بین کارکنان و افزایش بهره ‌وری از فعالیت آن ها بودند. بنابراین طراحی بیوفیلیک در دفاتر اداری بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به صورت اصولی و استاندارد رعایت شود، می‌ تواند راندمان کاری را در جهت اهداف شرکت بسیار افزایش دهد.

مزایای استفاده از طراحی بیوفیلیک در محیط‌ های اداری

از مزایای استفاده از طراحی بیوفیلیک در محیط های اداری می توان به موار د زیر اشاره کرد:

  • ایجاد بهره ‌وری در فعالیت کارمندان

یکی از مزایای طراحی بیوفیلیک در محیط‌ های اداری، افزایش بهره‌ وری از فعالیت کارمندان است. کارکنانی که در فضا های مدرن و کلاسیک و به‌ دور از عناصر طبیعی مشغول به فعالیت هستند، درصد بازدهی بسیار کمتری نسبت‌ به کارکنانی را دارند که در تماس مستقیم با عناصر طبیعی در محیط کاری خود می ‌باشند. زیرا کارمندانی که دارای عناصر طبیعی در محیط کاری خود هستند، از کیفیت هوای بهتری برخوردار بوده و احساس رفاه بیشتری کرده و همچنین سطح تمرکز آن ها افزایش یافته و در کل از تمامی جهات نسبت‌ به کارکنان دیگر از راندمان کاری بیشتری برخوردار هستند.

  • افزایش سطح اکسیژن

وجود سطح بالای اکسیژن به‌ خصوص در اداراتی که در شهر های بسیار شلوغ و صنعتی مانند تهران هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا این شهر ها دارای هوای بسیار آلوده ای بوده و به‌ همین دلیل بهتر است که جهت عدم خستگی ذهنی کارکنان، در ادارات از طراحی‌ های بیوفیلیک استفاده شود. در این طراحی از گل و گیاه‌ های بسیار متفاوتی به روش‌ های مختلف گلدانی، قرار داده‌ شده در دیوار ها، بر روی کف و غیره استفاده‌ شده که هر کدام از آن ها می ‌توانند به نوبه خود سطح اکسیژن محل کار را افزایش داده و سبب افزایش سطح تمرکز کارکنان نیز شوند.

  • افزایش خلاقیت و نوآوری

از آنجایی که وجود یک محل کار پر انرژی‌ تر و دارای عناصر طبیعی، اجازه می ‌دهد که خلاقیت‌ ها شکوفا شده و نوآوری‌ های بسیار جدیدی پدید آید. در این طراحی نیز می ‌توان جهت افزایش خلاقیت از هنر های دیواری، آثار هنری، گرافیک و همچنین از پیشرفت‌ های ساده‌ امروزی نیز استفاده نمود.

  • بهبود رفاه کارکنان

تمامی مزایای گفته‌ شده، نقش بسیار مهمی را در افزایش رفاه کارکنان ایفا کرده و می ‌توانند تأثیر بسیار چشمگیری بر بهره‌ وری از فعالیت کارکنان و همچنین تأثیر مثبتی بر روی نتیجه نهایی داشته باشند.

چگونگی استفاده از پارتیشن‌ ها و مبلمان های اداری در طراحی بیوفیلیک دفاتر کاری

طراحی بیوفیلیک در دفاتر کاری، یک طراحی بسیار دشوار و سختی نبوده و می‌ توان با رعایت چندین نکات کوچک، این طراحی را در محیط‌ های کاری به وجود آورد. یکی از این نکات، استفاده از مبلمان اداری مختص با این طراحی و همچنین پارتیشن‌ های اداری است. به‌ طور کلی مبلمان اداری که در طراحی بیوفیلیک در فضا های اداری استفاده می ‌شوند، مبلمان‌ های بسیار راحت و ساده ای بوده و رنگ و طراحی آن ها، متناسب با نوع طراحی بیوفیلیکی می ‌باشد. همچنین یکی از بهترین پارتیشن هایی که می ‌توان در این طراحی در محیط‌ های اداری استفاده نمود، انواع پارتیشن‌ های اداری شیشه ‌ای است. زیرا متریال اصلی به‌ کار رفته در این پارتیشن‌ ها از شیشه بوده و به به دلیل عبور نور طبیعی و مصنوعی از خود، می‌ توانند فضای داخلی را روشن‌ تر کرده و سبب گسترش دید کارکنان به فضای اطراف خود و دیدن المان‌ های موجود در طراحی بیوفیلیک شود.

به کار بردن از دیگر پارتیشن‌ های اداری نیز مانند پارتیشن‌ های ام دی اف به دلیل به کار رفتن طرح‌ های چوبی در این پارتیشن‌ ها و تناسب آن ها با عناصر طبیعی و همچنین استفاده از پارتیشن‌ های آلومینیومی در طراحی داخلی‌ های مدرن و ترکیب آن ها با طراحی بیوفیلیک نیز بسیار کاربردی می ‌باشد.


اینجا بخوانید: نکات مهم انتخاب و خرید مبلمان اداری

در پایان

شما عزیزان می ‌توانید جهت خرید انواع مبلمان اداری و پارتیشن اداری و همچنین چگونگی انتخاب آن ها و ترکیب با طراحی بیوفیلیک دفاتر خود، با شرکت نوژن تماس گرفته و راهنمایی‌ ها و مشاوره های لازم در رابطه با خرید و چگونگی انتخاب را از کارشناسان ما دریافت نمایید‌. شرکت نوژن، طراح و تولید کننده خاص‌ ترین مبلمان اداری و انواع پارتیشن اداری بوده و دارای طراحان و تیمی بسیار حرفه‌ ای و خلاق است. مشتریان عزیز می ‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت با شماره 02158942 تماس حاصل نموده و همچنین جهت مشاهده نمونه کار های نوژن، در شبکه‌ های اجتماعی ما را دنبال نمایند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *