دسته‌بندی نشده

روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز‎‎

روش های کنترل صدا در محیط کار

امروزه محیط‌ های کاری و همچنین شرکت ها نسبت‌ به گذشته به دلیل مشکلات و گرانی های موجود، در ابعاد بسیار کوچک‌ تری تشکیل می‌ شوند. بنابراین جهت فعالیت کارمندان در اداره، فضای بسیار کوچکی موجود بوده و این می‌ تواند چالش‌ های بسیاری را در پی داشته باشد. یکی از این چالش‌ ها، عدم کنترل صدا در محیط اداره و همچنین حواس‌ پرتی در فعالیت کارمندان است. به طور کلی در هر هفته کارمندان ۴۰ ساعت از زمان خود را در محیط‌ های اداری گذرانده و به‌ همین دلیل نیز کار در محیطی آرام و ساکت می‌ تواند علاوه‌ بر عدم خستگی آن‌ ها، سبب افزایش بهره ‌وری در فعالیت نیز شود. پس جهت آشنایی با روش های کنترل صدا در محیط کار در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت کنترل صدا در محیط‌ های اداری

بسیاری از کارمندان جهت تمرکز در دفاتر با مشکلات زیادی روبرو بوده بنابراین راندمان کاری آن‌ ها با کاهش مواجه خواهد شد. زیرا همکاران آن‌ ها در طول روز از طریق ضربه زدن به صفحه‌ کلید، صحبت با سایر کارمندان و تلفن، صدا های بسیار زیادی را تولید کرده که تمامی این موارد می‌ تواند سبب عدم تمرکز در حین فعالیت شود. مطالعات انجام‌ شده نشان داده است که وجود سر و صدا در محل کار، اولین عامل حواس‌ پرتی در کارمندان است و به‌ طور حتم کارفرمایان باید از طراحی‌ ها و تجهیزاتی جهت کنترل صدا در محیط اداری استفاده نمایند. زیرا صدای مکالمه کارمندان با یکدیگر و همچنین همهمه‌ موجود در یک دفتر شلوغ، می‌ تواند تأثیر بسیار منفی را بر حافظه داشته و به‌ دنبال آن منجر به کاهش بهره ‌وری شود. همچنین وجود سر و صدا، یکی از رایج ترین مشکلات تداخلی در فضای اداری پلان باز در ادارات بوده و بسیار مهم است که کارفرمایان بتوانند فضای کاری بسیار آرامی را برای کارکنان خود فراهم کرده تا آن‌ ها بتوانند در حین فعالیت تمرکز لازم را داشته باشند.

روش‌ های کنترل صدا در محیط کار در جهت افزایش تمرکز

روش‌ های بسیار متفاوتی جهت کنترل صدا در محیط‌ های اداری با هدف افزایش تمرکز وجود داشته و با بهره ‌وری از هر یک از آن‌ ها، می‌ توان تا سطح قابل‌ توجهی از صدا های موجود در محیط را کاهش داد.

از جمله روش های کنترل صدا در محیط کار می ‌توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از تجهیزات آکوستیک

یکی از روش های کنترل صدا در محیط کار، استفاده از محصولات و تجهیزات آکوستیک می‌ باشد. تجهیزات و یا محصولات آکوستیک در شکل‌ های متفاوتی وجود داشته و می‌ توانند تا ۸۵ درصد از صدای محیط داخلی را کاهش دهند. این محصولات با توجه به طراحی دکوراسیون داخلی ادارات انتخاب و و اجرا شده و دارای طرح و رنگ بسیار متنوعی هستند. یکی از انواع محصولات آکوستیک، دیوار های فومی و یا بلوک های مخصوصی هستند که بر روی دیوار ها نصب شده و تا حد زیادی می‌ توانند از پخش شدن صدا جلوگیری نمایند. همچنین استفاده از هدفون و افزایش گل‌ و گیاه در محیط‌ های کاری نیز جزو محصولات آکوستیک محسوب شده و می‌ تواند گزینه مناسبی جهت کاهش آلودگی‌ های صوتی در محیط کاری شوند.

  • استفاده از انواع پارتیشن

یکی دیگر از محصولات بسیار جذاب و پر کاربرد در محیط‌ های اداری، انواع دیوار های جدا کننده یا پارتیشن ها هستند. پارتیشن‌ ها، دیوار های کاذبی هستند که از متریال‌ های متفاوتی چون چوب، ام دی اف، فلز و به‌ خصوص شیشه در ساخت آن‌ ها استفاده‌ شده و در سبک‌ ها، رنگ‌ ها و طرح‌ های متفاوتی در بازار عرضه می‌ شوند. نقش اصلی پارتیشن‌ ها، تفکیک سازی و جدا سازی قسمت‌ های مختلف محیط داخلی ادارات بوده و با استفاده از آن‌ ها، می‌ توان حریم‌ های شخصی بسیار مطلوبی را ایجاد نمود. همچنین برخی از پارتیشن‌ های اداری علاوه‌ بر خاصیت جدا کنندگی، دارای ویژگی‌ هایی در برابر کاهش آلودگی‌ های صوتی نیز بوده و راه‌ حلی بسیار مناسب جهت کنترل صدا در محیط‌ های کاری می‌ باشند. یکی از مهم‌ ترین و پرکاربرد ترین پارتیشن‌ های اداری که در محیط‌ های کار با هدف افزایش تمرکز و کنترل صدا مورد استفاده واقع می‌ شوند، انواع پارتیشن‌ های اداری شیشه ای هستند.

پارتیشن‌ های اداری شیشه‌ ای یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین دیوار های جداکننده در تمامی شرکت‌ های خصوصی، دولتی و سازمان‌ های اداری می‌ باشند. در ساخت این پارتیشن‌ ها از شیشه‌ های گوناگونی چون سوپر کلیر، فلوت، شیشه‌ های مات، نیمه مات، شفاف و همچنین شیشه‌ های رنگی استفاده‌ شده که دارای ویژگی‌ ها و کاربرد های متفاوت نیز می‌ باشند. همچنین این پارتیشن‌ ها در مدل‌ های گوناگونی چون پارتیشن شیشه‌ ای تک‌ جداره و دو جداره، ثابت و متحرک، تمام قد و نیم قد و غیره ساخته‌ شده که نوع دو جداره و آکوستیک آن، گزینه‌  بسیار مناسبی جهت کنترل صدا در محیط‌ های اداری هستند.

  • پارتیشن اداری شیشه‌ ای دو جداره

پارتیشن‌ های شیشه‌ ای دو جداره علاوه‌ بر خاصیت تفکیک سازی و ایجاد حریم بسیار خصوصی برای کارمندان، عایق بسیار مناسبی برای حرارت و صوت می‌ باشند. این نوع از پارتیشن‌ های اداری از دو جدار شیشه که به‌ صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند ساخته‌ شده و بخش داخلی آن‌ ها نیز توسط هوا پر می‌ شود. پارتیشن‌ های اداری شیشه‌ ای دو جداره، از مقاومت، استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و همچنین می‌ توانند سبب کنترل صدا در محیط کاری شوند. با استفاده از این پارتیشن‌ ها در محیط‌ های اداری، کارمندان می‌ توانند در حریم شخصی ایجاد شده به‌ راحتی به فعالیت خود پرداخته و به دلیل کاهش سر و صدای موجود توسط این پارتیشن‌ ها، سبب افزایش تمرکز خود در حین فعالیت شوند. همچنین این پارتیشن‌ ها از لحاظ زیبایی‌ شناسی، بسیار مدرن‌ تر از دیوار های ساختمانی بوده و به دلیل دوام و مقاومت بالا و همچنین مدرنیته بودن خود، بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر از دیوار های گچی و سیمانی می‌ باشند.


اینجا بخوانید: پارتیشن شیشه ای دوجداره برای چه مکان هایی مناسب است؟

  • پارتیشن‌ های اداری شیشه‌ ای آکوستیک

یکی دیگر از انواع پارتیشن‌ های شیشه‌ ای که در ادارات به‌ منظور کنترل صدا در محیط‌ های کاری استفاده می‌ شوند، پارتیشن‌ های شیشه‌ ای آکوستیک هستند. این پارتیشن‌ ها نیز علاوه‌ بر ایجاد حریم‌ های بسیار خصوصی برای کارمندان، سبب کاهش چشمگیر صدا های وارده از محیط اداری به فضای داخلی شده و یکی از مهم‌ ترین اهداف استفاده از این پارتیشن‌ ها در محیط‌ های کاری، افزایش تمرکز در کارمندان می‌ باشد. پارتیشن‌ های آکوستیک شیشه‌ ای نیز از کیفیت، دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و نوع شفاف این پارتیشن‌ ها به دلیل زیبایی ظاهری، بسیار پر طرفدار است.

  • اتاق‌ های ساکت یا سایلنت روم

یکی دیگر از روش‌ های کاهش صدا به‌ ویژه در محیط‌ های اداری بسیار مدرن، استفاده از اتاقک‌ های ساکت یا سایلنت روم است. در ساخت این اتاقک‌ ها از تجهیزات و یا پارتیشن‌ های آکوستیک استفاده‌ شده و با قرار گیری در فضای داخلی آن، می‌ توانید از همهمه، شلوغی و سر و صدای و موجود در ادارات در امان باشید. بنابراین کارمندان می‌ توانند جهت صحبت‌ های تلفنی خود، صرف غذا، صحبت یا مشورت با سایر کارمندان و همچنین رفع خستگی به این اتاقک ها مراجعه کرده و تا حدودی سبب کنترل صدا در محیط شوند.

در پایان

شرکت نوژن فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در زمینه طراحی و تولید انواع پارتیشن اداری و مبلمان اداری آغاز کرده و اکنون نیز با همکاری تیم بسیار حرفه ‌ای و همچنین بهره‌ مندی از ماشین‌ آلات و تجهیزات به‌ روز دنیا، جزء شرکت‌ های بسیار مطرح و شناخته‌ شده در این زمینه می‌ باشد. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به انواع مبلمان اداری، پارتیشن‌ های اداری، پارتیشن‌ های شیشه‌ ای و غیره اشاره نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت و خرید انواع مبلمان اداری نوژن می‌ توانید به صفحه درباره ما مراجعه کرده و یا در صورت نیاز، با شماره تلفن 02158942 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *