بلاگ

ضوابط و استاندارد های فضای اداری

استاندارد های فضای اداری

فضای اداری جایی است که کارمندان مجبور هستند ساعت‌ ها در آن به انجام پروژه‌ های خود بپردازند؛ بنابراین برای حفظ سلامت و رفاه حال این افراد، باید به یک سری از ضوابط و استاندارد های فضای اداری در محل کار توجه شود. در حقیقت باید از سیستم تهویه گرفته تا عواملی مثل حداقل فضای مورد نیاز کارمندان رعایت شود. در این مطلب از سایت نوژن قصد داریم به همین مسئله بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

برخی از ضوابط و استاندارد های فضای اداری

فضای اداری باید به گونه ‌ای طراحی شود که کارمندان در آن احساس راحتی داشته باشند و بتوانند با تمرکز مشغول به فعالیت شوند. در حقیقت توجه به همین نکات است که می ‌تواند تا حد زیادی در افزایش راندمان کاری کارمندان تأثیر گذار باشد. در پاراگراف ‌های زیر به چند مورد از این فاکتور ها اشاره خواهیم کرد:

توجه به نورپردازی

در اتاقی که کارمندان مشغول به کار هستند، باید نورپردازی مناسبی به کار گرفته شود تا آن‌ ها بتوانند با درجه نور مناسب مشغول به فعالیت شوند. در فضا هایی مانند راهرو باید از چراغ‌ های تایمر دار استفاده شود تا تنها هنگام عبور و مرور روشن شوند. یکی دیگر از اصول نورپردازی در فضا های اداری، بهره‌ گیری مناسب از پنجره‌ ها است. یک فضای اداری مناسب و مطلوب باید تعداد مناسبی از پنجره‌ ها را داشته باشد تا کارمندان بتوانند نور طبیعی را دریافت کنند.

توجه به تهویه مطلوب

در محیطی که کارمندان در آن کار می ‌کنند و ممکن است رفت و آمد زیادی صورت بگیرد، باید هوا به صورت مطلوبی جریان داشته باشد. به عبارتی هوا باید به صورت مناسبی در محیط جریان داشته باشد. برای این کار مدیران باید به فکر نصب یک سیستم تهویه با کیفیت و اصولی باشند.

استفاده اصولی از رنگ ‌ها

بی‌شک رنگ ‌ها بخش جدا نشدنی از هر فضایی هستند. در محیط ‌های اداری نیز خوب است بر اساس استاندارد ها و ضوابط به رنگ‌ ها توجه کنید. در فضا های اداری به خصوص فضا هایی که در معرض دید هستند، بهره گیری از رنگ ‌های تند و گرم کار درستی نیست و بهترین گزینه برای رنگ فضا های کاری عمومی، انتخاب رنگ ‌های خنثی است. همچنین در اتاق‌ های کارمندان نباید از رنگ‌ های مرده و خیلی تیره استفاده کرد؛ چرا که بر روحیه آن ‌ها تأثیر می ‌گذارد و همانطور که مشخص است، روحیه ارتباط مستقیمی با تمرکز و دقت کارمندان دارد.


اینجا بخوانید: نکات مهم در انتخاب رنگ میز و صندلی اداری

مبلمان و میز اداری نوژن

توجه به ابعاد اتاق

یکی دیگر از ضوابط و استاندارد های فضای اداری، اندازه اتاق کار است. طبق استاندارد های HSE ابعاد اتاق را باید طبق تعداد کارکنان، تعداد وسایل، نوع فعالیت کارمندان و… طراحی کرد. در گذشته فضای استاندارد برای کار کردن کارمندان ۱۷ متر مربع به ازای هر نفر بود؛ اما امروزه این میزان کاهش یافته و برای هر نفر به ۱۱ متر مربع تبدیل شده است. متأسفانه در برخی از دفاتر اداری کشور این قانون رعایت نمی ‌شود.

طراحی فضای اداری

 طراحی فضای اداری یکی از مهم‌ ترین ضوابط و استاندارد های این فضا ها محسوب می ‌شود. به بیانی طراحی درست و اصولی، علاوه بر تأثیرگذاری بر زیبایی و کیفیت بصری فضا، موجب کار کردن بهتر کارکنان خواهد شد؛ برای مثال بهتر است مبلمان متناسب با متراژ فضا انتخاب نمایید و آن را به صورت اصولی بچینید. طبیعتاً مبلمان خیلی بزرگ یا خیلی کوچک مناسب استفاده در فضا های اداری نیستند. خبر خوب اینکه انواع مبلمان در نوژن قابل سفارش هستند.

 ارتفاع اتاق کار

کارمندان مجبور هستند که ساعات زیادی را در اتاق کاری خود بگذرانند. بهتر است برای رفاه حال آن ‌ها و ایمنی بیشتر، اتاق ارتفاع مناسبی داشته باشد.

توجه به تعداد کارمندان مشغول در یک اتاق

تعداد کسانی که به طور همزمان در یکی از اتاق ‌های فضای اداری مشغول هستند، باید مناسب و طبق اصول باشد. نمی ‌شود در یک اتاق کوچک افراد زیادی کار کنند.

در پایان

چنانچه به ضوابط و استاندارد های فضای اداری به طور مؤثری توجه شود، بازدهی کاری کارمندان زیاد خواهد شد. در واقع می ‌توان گفت که طراحی و ساخت انواع دکوراسیون تأثیر به سزایی در رعایت اصول و ضوابط دارند. برای این کار می ‌توانید از نوژن که یک شرکت با کیفیت در زمینه تولید انواع پارتیشن اداری و مبلمان و میز اداری است، کمک بگیرید. جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع مبلمان اداری نوژن با شماره تلفن 02158942 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *