بلاگ

طراحی و چیدمان اتاق کار به سبک مدیران موفق

طراحی و چیدمان اتاق کار

اتاق کار مکانی است که افراد شاغل، بسیاری از وقت خود را در آن می‌گذرانند. در واقع می‌توان گفت که محل کار افراد خانه دوم او به حساب آمده و ازاین‌رو طراحی و چیدمان اتاق کار از هر جهت دارای اهمیت بالایی است.

یک محیط کار مناسب علاوه‌ بر چیدمان استاندارد با دکوراسیون مناسب، باید دارای فضایی بسیار آرامش‌بخش و متمرکز بوده تا فرد بتواند به‌ راحتی به فعالیت و کار خود در این محیط بپردازد. اتاق کار به‌طور معمول، به‌ آسانی نامنظم شده و مملو از وسایل اضافی و شلوغ می‌شود. برای جلوگیری از این شرایط باید طوری دکوراسیون و چیدمان تجهیزات را انجام داد که محیط کار بسیار منظم جلوه کرده و تمامی وسایل علاوه‌بر نظم گیری و قرارگیری در جایگاه مناسب خود، قابل‌ دسترس نیز باشند.

نکات چیدمان و دیزاین اتاق کار

چیدمان درست اتاق کار علاوه بر افزایش کیفیت عملکرد کارکنان و مدیران، سبب موفقیت روزافزون سازمان و تیم نیز خواهد شد. ازجمله نکات مهم در چیدمان و دکوراسیون اتاق کار به سبک مدیران موفق می‌توان به موارد زیر اشاره کند:

  • استفاده از طبیعت در محیط کار

امروزه زندگی در شهر و در محاصره آسمان خراش‌ها، افراد را از زندگی در طبیعت و بهره‌وری از آن به دور کرده که این امر سبب کسالت‌ بار شدن زندگی و خستگی افراد در فعالیت‌های روزانه خود می‌شود. به‌ همین دلیل استفاده از گلدان‌ها و یا درختچه‌های آپارتمانی باعث ایجاد آرامش و حس طراوت در دفتر کار خواهد شد. همچنین تجهیزاتی از جمله پارتیشن‌ اداری سبز و یا بام سبز برای دفاتر کار پدید آمده‌اند که سبب چشم‌ نوازی منظره‌ و دکوراسیون داخلی فضای کار شده و به وسیله آن‌ها، مدیران موفق طبیعت را به محل کار خود و کارمندان خود باز می‌گردانند.

  • استفاده از دکوراسیون داخلی در محیط کار

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی فضای اتاق کار توسط مدیران، دکوراسیون محیط کار است. هرچه دکوراسیون محل کار مناسب‌تر و استاندارد تر باشد، حداکثر فضای کافی مفید ایجاد شده و حفظ آرامش نیز افزایش می‌یابد. دکوراسیون هایی که دارای رنگ‌های تند و ناهماهنگ با یکدیگر بوده و دارای تزئینات عجیب‌ و غریب هستند، جلوه مناسبی از محل کار را نشان نداده و آرامش و تمرکز کارکنان را از بین خواهند برد.

همچنین علاوه‌بر اهمیت حفظ آرامش کارکنان، توجه ارباب‌ رجوع را نیز باید در نظر داشت و از المان‌هایی در دکوراسیون داخلی باید استفاده نمود که علاوه‌بر نشان‌دادن حرفه‌ای بودن تیم و عملکرد شما، نشانه خلاقیت و تبحر شما در دید کارکنان و ارباب‌ رجوع نیز می‌باشد.

به ‌عنوان مثال استفاده از رنگ‌های گرم و تیره همراه با ام دی اف و یا بافت چوبی و یا استفاده از رنگ‌های روشن و سفید با فرم‌های چندضلعی شکسته در دیوارها و سقف‌ها می‌تواند نمای دکوراسیون داخلی را شیک و زیبا جلوه دهند. امروزه بسیاری از مدیران برای طراحی دفاتر مدرن خود از طرح‌های مینیمال و بسیار ساده و خلوت استفاده کرده و حس آرامش و وسعت را به افراد القا می‌کنند.

  • استفاده از رنگ مناسب در محیط کار

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب رنگ دفاتر کار، هماهنگی آن با سایر تجهیزات و وسایل محل کار است. از نظر مدیران موفق استفاده از پالت دارای رنگ‌های ملایم بسیار آرامش‌ بخش‌تر و بهتر از استفاده از رنگ‌های تند و جیغ می‌باشد.

همچنین بکار بردن رنگ‌های تک سبب ایجاد یکنواختی و خستگی در فضا شده و ازاین‌رو بی‌انگیزگی کارکنان در کار را در پی خواهد داشت. استفاده از رنگ‌های سفید و رنگ‌های روشن و خنثی از بهترین انتخاب‌ها در دکوراسیون داخلی اتاق‌های کار مدرن است. همچنین امروزه به کار بردن رنگ طوسی روشن در کنار رنگ سفید از جذاب‌ترین مکمل‌ها به شمار می‌رود. دلیل بکار بردن رنگ سفید در فضای ادارات این است که رنگ سفید فضای اتاق کار را بزرگتر نشان داده و به دلیل خنثی بودن آن، خلاقیت و تمرکز را در میان کارمندان افزایش می‌دهد.

  • چیدمان فضا و مبلمان در محیط کار

شکل و رنگ مبلمان اداری و همچنین نحوه چیدمان آن‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روی محیط داشته که مدیران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. ازجمله نکات مهم در چیدمان تجهیزات اداری می‌توان به چند نکته زیر اشاره کرد:

  1. در فضاهای کوچک استفاده از مبلمان مینیمال در رنگ‌های روشن و همچنین کم‌ حجم جهت بزرگتر نشان‌دادن فضا توصیه می‌شود .
  2. رعایت فاصله مناسب بین میزهای دفتر کار و نحوه چیدمان آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  3. وجود اسناد و مدارک در داخل محیط‌های کار جزء عوامل جدانشدنی هستند. به‌ همین دلیل برای دسته‌بندی آن‌ها بهتر است از قفسه‌های مناسب استفاده‌ شده که درعین دسترسی راحت به آن‌ها، از میز محل کار جدا بوده و دارای شکل ظاهری متناسبی باشند.
  4. امروزه میز رییس دفتر با میز کارمندان بر خلاف گذشته متفاوت نبوده و برای تمایز آن‌ها از یکدیگر از رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود.
  5. در دفتر خود دیواری را جهت چسباندن یادداشت‌های مهم اختصاص دهید.
  6. برروی میز کار خود از یک گلدان، یک ساعت شیک و یا یک وسیله تزیینی زیبا استفاده کرده و منظره‌ای دل‌نشین را به محیط کار خود ببخشید.
  7. مدیران در محل کار خود از یک مبل یا کاناپه مناسب ارباب‌ رجوع استفاده کرده تا حس احترام مشتری را در فضای کار افزایش دهند.
  • استفاده از نورپردازی مناسب در محیط کار

یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی محیط کار، نورپردازی آن است. در چنین شرایطی تعادل میان نور طبیعی با نور مصنوعی باید رعایت شود. زیرا استفاده از نور مصنوعی به‌ تنهایی سبب خستگی چشم و سردرد خواهد شد. بهتر است در محیط کار از نورهای زیاد و شدید استفاده‌ نشده که به کار بردن  هالوژن ها یکی از بهترین گزینه‌ها در رابطه با استفاده از نور مصنوعی است.

نورهای رنگی مانند آبی یا قرمز در نگاه اول جذاب به‌نظر رسیده اما به‌ مرور زمان سبب اذیت و خستگی چشم شده که به‌ هیچ‌ عنوان برای فضای کار مناسب نیستند. همچنین استفاده از نورهای سه‌بعدی در فضاهای کوچک سبب بزرگ به‌نظر رسیدن محیط کار می‌شود. وجود نور طبیعی در دکوراسیون اتاق کارهای مدرن اهمیت بالایی داشته و سازندگان و معماران باتجربه سعی می‌کنند اتاق‌های کار به‌خصوص اتاق مدیران را با پنجره‌های بزرگ مجهز کرده که در هنگام روز فضای اتاق با نور خورشید روشن شود.

به کار بردن از لوسترهای بزرگ و پر زرق‌ و برق در اتاق‌های کار فکر مناسب و جالبی نبوده و بهتر است با مشورت متخصصان از چراغ های ساده اما پرنور استفاده نمایید.

  • نحوه طراحی فضای کار

در هنگام طراحی فضا قبل‌ از ساخت فضای اداری، بهتر است که با افرادی که قرار است در آن محل مشغول به کار شوند گفت‌وگو کرده تا متراژ متناسب را برای هر فرد در نظر داشته باشید. همچنین دفتر کار را در محیطی از ساختمان قرار دهید که از نور طبیعی بهره‌مند شده تا سبب افزایش بازدهی فعالیت شود. استفاده از مصالح مناسب و توجه به نکات استاندارد طراحی داخلی نیز اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نتیجه گیری

حفظ سلامتی فرد در محیط کار و افزایش کارایی و بازدهی کارمندان از مهم‌ترین عواملی است که صاحبان شرکت‌ها و مدیران موفق را وادار به طراحی استاندارد و چیدمان درست محل کار می‌نماید. زمانی‌ که تمامی وسایل و تجهیزات در اتاق کار در جای مناسب خود قرار داشته و از تناسب رنگی بسیار خوبی بهره‌مند باشند و نور کافی به فضا رسیده و جابجایی در محیط به حداقل برسد، خستگی‌ها و سردرگمی‌ها از بین‌ رفته و درنتیجه کارایی افراد افزایش خواهد یافت.

مبلمان و پارتیشن اداری نوژن، فعالیت خود را در حوزه طراحی و ساخت انواع مبلمان اداری از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده و تاکنون در این زمینه در حال فعالیت است. طراحان و سازندگان شرکت نوژن با بهره‌گیری از بروزترین ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته انواع پارتیشن اداری و مبلمان اداری را طراحی و تولید کرده و به عرضه مشتریان می‌رسانند. شما می‌توانید جهت سفارش انواع مبلمان و پارتیشن اداری با شرکت نوژن از طریق شماره 02158942 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *