بلاگ

انواع روکش ام دی اف، خصوصیات و کاربرد های هر یک

انواع روکش mdf

ورق ام دی اف، مخفف تخته فیبر با چگالی متوسط است و یکی از محصولات بسیار کاربردی و همه کاره در صنایع می‌ باشد. ورق‌ های ام دی اف در واقع تخته هایی با تراکم بسیار بالا هستند و بر روی آن‌ ها از روکش های بسیار متفاوتی جهت افزایش دوام و ماندگاری آن‌ ها استفاده می‌ شود. این روکش‌ ها علاوه‌ بر ویژگی‌های مقاومتی، دارای ظاهر بسیار شیک و زیبا نیز هستند و به‌ دلیل تنوع گسترده در طرح و رنگ، قابل‌ اجرا در تمامی محصولات همچون لوازم و تجهیزات اداری نظیر انواع مبلمان اداری، لوازم خانگی، دکوراسیون، پارتیشن بندی اداری ام دی اف و… می‌ باشند. از ورق‌ های ام دی اف در تولید بسیاری از محصولات و صنایع همچون صنعت کابینت سازی، المان‌ های دکوراتیو، مبلمان، سرویس تخت‌ خواب و غیره استفاده شده و هر کدام از روکش های آن نیز با توجه به نوع خود، دارای ویژگی، مقاومت و ظاهر متفاوتی هستند.

انواع روکش های ام دی اف

انواع روکش mdf ها را می توان به دو گروه تقسیم کرد از قبیل:

روکش طبیعی

 روکش چوبی از لایه های نازک چوب درست می شود که طی فرآیندی معمولاً پس از پخت چوب در بخار یا آب داغ، گرده بینه مرغوب چوبی را که اکثراً از گونه‌ های پهن برگ هستند. با روش لوله بری تبدیل به ورقه های نازک چوب می  کنند.

روکش مصنوعی

در روکش های مصنوعی که بر روی ورق های ام دی اف چسبانیده می شود، لایه ها از مواد و لایه های منفرد یا مرکب از کاغذ تزیینی یا غیر تزیینی، مواد ترموپلاستیک و غیره ساخته می شود.

انواع روکش های مصنوعی ام دی اف

همانگونه که اشاره شد، برای بالا بردن استقامت ام دی اف و به منظور زیبایی و تنوع بخشیدن به این ورق از پوشش هایی استفاده می شود که در زیر آنها را لیست کرده این، روکش های MDF که از مواد مصنوعی ساخته شده اند عبارتنداز:

ام دی اف با روکش کاغذی

این روکش ها در اصطلاح تجاری لترون نامیده می شود که نام شخصی است که این روکش را اولین بار تولید کرد. اين روكش از يك لايه كاغذ معمولاً تزئيني با وزن پايه بصورت ساده يا طرحدار،‌ مات يا براق كه با رزينهاي معمولاً ملامين فرم آلدئيد آغشته و خشك شده ،‌تشكيل شده است.

روکش های ترموپلاستیک

این نوع روکش ها با مواد گرما نرم ( ترموپلاستیک ) ساخته شدند که در اثر گرما تغییر شکل داده اند و قابلیت بسیاری در انعطاف پذیری دارند. بعضی روکش ها مانند روکش های کاغذی و چوبی هم در سطح نا هموار استفاده می شوند اما سطوحی که برجسته و فرو رفته هستند یا اختلاف سطح زیادی دارند از روکش ترموپلاستیک استفادهمی کنند که انعطاف پذیری بالا تری دارد.این روکش ها شامل روکش PVC و ورق های آکریلیک می شوند. در میان این دو،روکش های PVC کاربرد به مراتب بیش تری دارند.

لمینت ها

لامينت‌ اصطلاحي عمومي است كه به گروهي از روكشهاي مصنوعي شامل انواع HPL ,CPL و لامينت فشرده اطلاق مي‌شود. اين نوع روكشها يكي از انواع پركاربرد روكش‌هاي مصنوعي خصوصاً در ايران هستند.روکش های ملامینه هم از نظر تزیینی و هم از نظر مقاومت دربرابر رطوبت، حرارت، سایش و سایر عوامل مکانیکی بسیار مناسب بوده و در نتیجه، کاربردهایگسترده ای دارند و از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه می باشند.

روکش هایگلاس

یکی دیگر از روکش‌ های استفاده شده بر روی ورق‌ های ام دی اف، روکش های هایگلاس مات، نیمه مات و براق هستند. این نوع ورق‌ های ام دی اف یکی از پرکاربردترین و رایج‌ ترین صفحات استفاده‌ شده در کابینت سازی و تولید دیوار های کاذب هستند و در صورت استفاده از روکش های هایگلاس با کیفیت، از دوام و مقاومت بالایی نیز برخوردار می‌ باشند. تنوع طرح و رنگ در روکش های هایگلاس بسیار بالا بوده دارای ظاهر بسیار شیک و زیبایی هستند.

روکش ملامینه

روکش های ملامینه بر روی ورق‌ های ام دی اف، نسبت‌ به سایر روکش‌ ها از قیمت مناسب‌ تری برخوردار هستند و از جمله رایج ترین روکش های به‌ کار برده شده بر روی ام دی اف ها می‌ باشند. مقاومت و دوام روکش های ملامینه بسیار بالا بوده و علاوه‌ بر ظاهر بسیار شیک، کار با آن‌ ها نیز بسیار راحت‌ تر است.

روکش pvc

روکش های pvc دارای مقاومت بسیار مناسبی در برابر نفوذ نم و رطوبت هستند و به‌ دلیل قیمت ارزان، در بسیاری از تولیدات استفاده می‌ شوند. تنوع در طرح و رنگ روکش های pvc بسیار گسترده است و نسبت‌ به سایر روکش های ام دی اف، از مقاومت پایین‌ تری در برابر حرارت برخوردار هستند.

روکش اکریلیک

روکش های اکریلیک، از جمله مقاوم‌ ترین و با دوام‌ ترین روکش‌ های استفاده‌ شده بر روی ورق های ام دی اف هستند و نسبت‌ به روکش های هایگلاس، دارای ظاهر شفاف‌ تر می‌ باشند. روکش های اکریلیک به‌ راحتی تمیز می‌ شوند و در برابر مواد شیمیایی، حرارت، رطوبت و غیره از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان می‌ دهند.

روکش ممبران

روکش‌ های ممبران، نوعی از روکش های pvc بر روی ورق های ام دی اف هستند که توسط دستگاه وکیوم بر روی سطح ورق های ام دی اف چسبانده می‌ شوند. این نوع روکش‌ ها از مقاومت مناسبی در برابر حرارت، رطوبت و خوردگی برخوردار هستند و علاوه‌ بر تنوع گسترده در طرح و رنگ، به‌ صورت مات و نیمه مات نیز قابل‌ اجرا هستند.

کاربرد روکش‌ های طبیعی و مصنوعی ام دی اف

همان‌ طور که گفته شد، بر روی ورق‌ های خام ام دی اف، از روکش های طبیعی و مصنوعی بسیار متنوعی استفاده می‌ شود و هر کدام نیز با توجه به ترکیبات خود، دارای ویژگی‌ های ظاهری و مقاومتی بسیار متفاوتی در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی هستند. از ورق های ام دی اف روکش دار، در صنایع و تولیدات بسیار گوناگونی استفاده می‌ شود که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به صنعت کابینت سازی، تولید پارتیشن، سرویس‌ های تخت‌خواب، المان‌ های دکوراتیو، مبلمان، میز تلویزیون، میز ناهارخوری و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت پارتیشن و مبلمان اداری نوژن، در تولید انواع محصولات اداری، از بهترین و با کیفیت‌ ترین مواد اولیه استفاده نموده و با بهره‌مندی از تیم طراحی و اجرایی بسیار خلاق و متخصص، آن‌ ها را با کیفیت‌ های بسیار بالا به مشتریان عرضه می‌ کند. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش مبلمان و پارتیشن اداری ام دی اف این مجموعه، با شرکت نوژن تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *