بلاگ

بررسی استانداردهای مبلمان اداری مناسب

استاندارد مبلمان اداری

امروزه اکثر افراد بیشترین اوقات خود را در بیرون از منزل و در محل کار خود می‌گذراند، از این‌ رو تاثیر مبلمان اداری استاندارد و  مناسب در بهره‌وری و سلامت کارکنان بسیار تاثیر گذار است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بیشترین وقت خود را خارج از منزل و ادارات صرف می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کرده و با استانداردهای مبلمان اداری مناسب آشنا شوید.

به‌ طور کلی مبلمان اداری متشکل از میز اداری، صندلی اداری و سایر لوازمی است که در بخش‌های مختلف یک اداره و یا یک سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این بخش‌ها می‌توان به اتاق مدیریت، اتاق کنفرانس، میز منشی، سالن انتظار و غیره اشاره کرد که هر کدام از مبلمان اداری به کار برده شده در این قسمت‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی هستند. به‌عنوان مثال استانداردهای رعایت شده در میز مدیریت با استانداردهای رعایت شده در میز کنفرانس متفاوت است.

در انتخاب و خرید مبلمان اداری باید به برخی نکات مهم توجه کرده تا مناسب‌ترین و استانداردترین انواع مبلمان را مناسب با نیاز خود و دکوراسیون داخلی سازمان خریداری نمایید. در ادامه مطالب به بررسی استانداردهای رعایت شده در مبلمان اداری پرداخته و هرکدام را به‌طور مجزا مرور خواهیم کرد

استاندارد صندلی اداری مناسب

استفاده از صندلی‌های استاندارد و اصولی علاوه‌بر حفظ سلامت جسمی کارمندان، در سلامتی روحی آن‌ها نیز تاثیر داشته و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب به ستون فقرات، زانو، کمر و پا در کارکنان دارد. هرکدام از مبلمان اداری به‌ویژه صندلی اداری نقش مهمی در بهره‌وری فعالیت کارمندان داشته و هرچه طراحی صندلی، استانداردتر و بر پایه اصول تعبیه‌ شده ساخته‌ شده باشد، بهره‌وری سازمان و اداره نیز افزایش خواهد یافت. ازجمله استانداردهای رعایت شده در صندلی‌های اداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی صندلی

یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب صندلی اداری باید رعایت شود، توجه به طراحی و راحتی صندلی‌های اداری است. طراحی صندلی استاندارد باید طوری باشد که فرد به‌ راحتی بتواند ارتفاع آن را تنظیم کرده و در استفاده طولانی‌مدت از آن، دچار کمر درد، پا درد و زانو درد نشود. طراحی درست صندلی‌های اداری از خستگی زود هنگام و کوفتگی بدن کارکنان جلوگیری کرده و آن‌ها می‌توانند مدت‌ زمان بیشتری را به فعالیت خود بپردازند.

  • تکیه‌ گاه صندلی

جهت حفظ آرامش و سلامت جسمی کارمندان، یک صندلی اداری باید تکیه‌گاه و پشتی استاندارد و مناسبی داشته باشد. همچنین تکیه‌گاه باید کاملا راحت بوده و فرد بتواند زاویه مناسب برای تکیه دادن را فراهم کرده و آن را تنظیم نماید.

  • ضد تعریق

صندلی‌های اداری از جنس‌ها و متریال‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند. جنس روکش صندلی استاندارد نباید باعث حساسیت و تعریق شده و باید تنفس کامل و کافی را داشته تا در اثر نشستن طولانی‌مدت فرد را خسته نکرده و دچار حساسیت نکند.

  • نشیمنگاه

نشیمنگاه صندلی یکی از قسمت‌های بسیار مهم در تمامی صندلی‌های اداری است. طراحی این بخش باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین فشار را به بدن و ستون فقرات فرد وارد کرده و متناسب با ارگونومی بدن باشد.

از دیگر استانداردهای مربوط در صندلی‌های اداری مناسب می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. دارای دو دسته در طرفین صندلی جهت بهبود کیفیت نشستن در طولانی‌مدت و جلوگیری از خستگی
  2. وجود پشتی گردنی جهت محافظت از مهره‌های گردن در فعالیت‌های طولانی‌مدت
  3. دارای حالت گردشی و بهره‌مندی از چرخش جهت جابه‌جایی کارکنان
  4. دارای انحنای s جهت پر کردن گودی کمر فرد و جلوگیری از ابتلا به کمردرد و آسیب به ستون فقرات

استانداردهای میز اداری مناسب

یکی دیگر از اجزای مبلمان اداری، میزهای اداری هستد. میزهای اداری از متریال هایی چون چوب، شیشه، فلز، ام دی اف و… ساخته‌ شده و دارای انواع متفاوتی بنابر نوع کاربرد هستند. به‌عنوان مثال میز اداری به کار برده شده در دفتر مدیریت که میز مدیریت نام دارد، بسیار متفاوت با میز منشی بوده و شکیل‌ تر و مجلل‌تر از آن است. استانداردهای به کار برده شده در هر یک از میزهای اداری با یکدیگر متفاوت بوده و هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. ازجمله استانداردهای مشترک در انواع میز اداری می‌توان موارد زیر اشاره نمود:

  1. ابعاد میز اداری باید به‌گونه‌ای باشد که بسته به نوع کاربری بتوان از آن استفاده نمود
  2. ارتفاع میز اداری باید طوری طراحی شود که فرد در هنگام کار طولانی‌مدت با آن خسته نشده و دچار آسیب گردن و عضلات نشود. ارتفاع ایده‌آل و متناسب برای میز های اداری بین ۷۵ الی ۸۵ سانتی‌متر تعریف‌ شده است
  3. سطح روی میزهای اداری باید به اندازه‌ای باشد که تمامی ادوات بر روی آن جانمایی شوند
  4. متریال مواد به کار برده شده در ساخت میزهای اداری باید از مرغوبترین و باکیفیت ترین مواد اولیه باشد. متریال هایی چون چوب، شیشه و فلز ازجمله بهترین مواد اولیه در ساخت میزهای اداری هستند

استانداردهای مبل اداری مناسب

مبل اداری بخشی از مبلمان اداری مورد استفاده در ادارات و دفاتر است که این بخش از مبلمان اداری نیز مانند دیگر اجزا از استانداردهای خاصی در طراحی و ساخت آن‌ها به کار رفته‌ است. نیم ست اداری در سالن‌های انتظار، جلسات خصوصی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مواردی که در انتخاب مبل اداری بسیار حائز اهمیت است، کیفیت و مرغوبیت بالای ساختار آن‌ها است. چراکه هرچه کیفیت مبل اداری بالاتر باشد، سبب افزایش طول عمر، دوام و استحکام آن شده و از این جهت به‌صرفه تر نیز می‌باشد.

ازجمله استانداردهای تعبیه‌ شده در مبل اداری می‌توان موارد زیر را برد:

  1. قابلیت داشتن نشیمن عمیق و پشتی عریض مناسب جهت استفاده طولانی‌مدت
  2. دارا بودن متریال عالی و مناسب، از بهترین فوم‌ ها و مواد اولیه
  3. دارای پایه‌های مستحکم جهت تحمل وزن بالا
  4. بهره‌مندی از دسته، جهت استفاده راحت‌تر
  5. ضد تعریق و داشتن حالت آرگونومیک جهت راحتی مصرف‌کنندگان

تمامی نکات اشاره‌ شده در رابطه با استانداردهای انواع مبلمان اداری بوده و شما می‌توانید با توجه به نوع کسب‌ و کار خود، هرکدام از اجزای مبلمان اداری را متناسب با شرایط انتخاب کرده و خریداری نمایید.

ویژگی های مبلمان اداری استاندارد

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، مبلمان اداری از اجزای گوناگونی چون صندلی اداری، میز اداری، کمد و فایلینگ، مبل اداری و غیره تشکیل شده ‌است که هر کدام از استانداردهای خاصی بهره‌مند بوده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بنابر نوع کاربرد در بخش‌های مختلف ادارات هستند.

اما به‌ طور کلی از استانداردهای مبلمان اداری مناسب می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

  • تمامی مبلمان اداری باید با توجه به رعایت اصول ارگونومیک طراحی و ساخته شوند
  • در تمامی محصولات مبلمان اداری، باید از مواد اولیه و متریال مرغوب و باکیفیت به کار برده شود
  • هرکدام از اجزای مبلمان اداری باید در جای مناسب خود قرار داده شوند
  • هماهنگی ابعاد و اندازه اقلام و اجزای مبلمان اداری با متراژ و مساحت محیط بسیار حائز اهمیت است
  • در مبلمان اداری و نیم ست‌ ها، از رنگ های هماهنگ و در یک طیف مشخص و تناسب آن با دیگر اجزا و دکوراسیون داخلی باید استفاده شود
  • چیدمان اصولی و دقیق مبلمان اداری در کنار یکدیگر باید به‌ درستی انجام شود

با رعایت تمامی نکات بالا، علاوه برداشتن مبلمان اداری استاندارد، سبب ایجاد هارمونی در محیط داخلی ادارات نیز می‌شوید.

شرکت نوژن، طراح و تولید کننده انواع مبلمان اداری و پارتیشن اداری در ابعاد و اندازه‌های متفاوت بوده و دارای طراحانی بسیار ماهر و متخصص در این حرفه است. تمامی محصولات شرکت نوژن از بهترین متریال و مواد اولیه ساخته‌ شده و دارای بالاترین کیفیت می‌باشند. شما می‌توانید انواع پارتیشن و مبلمان اداری مناسب با فضا و سلیقه خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از نوژن به صورت حضوری و از طریق سایت و یا ثبت سفارش و مشاوره از طریق شماره 02158942 خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *